SevenTheBest

Uniwersytet Śląski


#1 2007-10-29 09:00:31

Sandrens

Coś tam potrafi

Zarejestrowany: 2007-10-24
Posty: 17
Punktów :   

na 4.11.

Model konkurencji monopolistycznej

Charakteryzuje sie wzglednie duza liczba producentów wytwarzajacych produkty tego samego typu (np. meble, odziez, obuwie, bizuterie), ale posiadajace swoiste, indywidualne cechy, co pozwala producentom odrebnie ustalac ceny swoich wyrobów, ale nie moga one zbytnio odbiegac od cen podobnych produktów na rynku. Konkurencja ma glównie charakter niecenowy (jakosc, opakowanie, reklama <promocja>). Wejscie na rynek jest trudniejsze niz w modelu konkurencji doskonalej, wymaga wiekszego lkapitau <> i nakladów na skuteczna reklame i promocje dla pozyskania klientów.

.

Maksymalizacja zysku ? MR = MC (krancowy przychód = krancowemu kosztowi). Taki sam warunek musi byc zachowany równiez na rynku konkurencyjnym, jednak w przypadku monopolisty MR jest bardziej skomplikowany. Jezeli monopolista podnosi produkcje o Dy wystepuje dwojaki wplyw:  Sprzedaje wiecej i otrzymuje przychód pDy;  Obniza cene o Dp i otrzymuje nizsza cene calej sprzedanej produkcji;  Ogólna zmiana przychodu wynosi Dr = pDy + yDp.

Nieefektywnosc monopolu - monopol wytwarza mniej, niz wynosi produkcja w warunkach konkurencji i dlatego nie spelnia kryterium efektywnosci w rozumieniu Pareta. Konkurencja - cena = koszt krancowy Monopol - cena > kosztu krancowego.       Nadwyzka monopolisty zmniejsza sie o obszar A z tytulu nizszej ceny na jednostki produktu, które juz sprzedawal, zwieksza natomiast o obszar C z tytulu zysków otrzymanych za dodatkowa sprzedaz.

Nadwyzka konsumenta rosnie o A poniewaz taniej kupuje, te jednostki, które wczesniej kupowal oraz rosnie o B poniewaz osiagaja pewna nadwyzke na dodatkowo sprzedanych produktach. Pole A to transfer od monopolisty do konsumenta.

Monopol naturalny - monopolista produkuje na poziomie, w którym krancowy przychód = krancowemu kosztowi i z tego powodu wytwarza zbyt malo produktu

Konkurencja (z łaciny concurrentia – współzawodnictwo) proces, w którym uczestnicy rynku dążą do realizacji swoich interesów poprzez przedstawienie jak najkorzystniejszej oferty >, w skład której wchodzi nie tylko cena >, ale także np. jakość wyrobu, serwis gwarancyjny i pogwarancyjny. Kupujący konkurują, chcąc zdobyć ograniczoną ilość ódbr na rynku, natomiast sprzedający walczą o pieniądze kupujących.

Konkurencja monopolistyczna to struktura organizacyjno produkcyjna majaca cechy tak konkurencji jaki monopolu i odnosi sie do sytuacji, w której wystepuje zróznicowanie produktu, dzieki czemu kazda firma ma pewna wladze monopolistyczna, ale istnieje takze swoboda wejscia do galezi, tak, ze zyski sa spychane do zera.
Struktura ta jest monopolistyczna w tym sensie, ze kazda z firm napotyka ujemnie nachylona krzywa popytu na swój produkt. Firma ma pewna sile rynkowa poniewaz raczej ustala cene, niz pasywnie akceptuje cene rynkowa. Z drugiej strony firma musi konkurowac o klientów w polu cenowym, jak i rodzaju sprzedawanego produktu. Co wiecej , nie ma ograniczen przeciwko firmom wchodzacym do galezi, w której panuje monopolistyczna konkurencja (jednak wejscie nowych firm spycha zyski do zera). Monopolistyczna konkurencja jest przewazajaca forma struktury przemyslowej.
W warunkach konkurencji monopolistycznej o zyskach zerowych krzywa popytu i krzywa kosztu przecietnego musza byc styczne.

Oligopol, rynek oligopolistyczny, model rynku na którym wystepuje niewielka liczba - od dwóch (duopol >) do kilkunastu - producentów, których decyzje cenowe sa wzajemnie uzaleznione. Uzaleznienie to przyjmuje najczesciej forme paralelizmu cenowego, gdy decyzje co do ceny podejmuje najwieksze przedsiebiorstwo oligopolu (lider cenowy), a pozostale je nasladuja, badz mniej lub bardziej formalnych umów, dotyczacych wspólnej polityki cenowej (znumowa dentelmeska <>, kartel >, syndykat <itp.).

Oligopol jest najczesciej wystepujacym modelem rynku, zarówno w przypadku produktów jednorodnych (np. stal, ropa naftowa, metale kolorowe), jak i zróznicowanych (np. samochody, papierosy, sprzet elektroniczny). Wejscie nowych firm do oligopolu jest istotnie utrudnione, badz ze wzgledu na koniecznosc dysponowania duzym lkapitaem badz z uwagi na bariery technologiczne lub prawne.

W oligopolu dominuja pozacenowe formy konkurencji poprzez ereklam , poprawe jakosci oraz atrakcyjnosci produktów oraz wprowadzanie nowych, stosowanie dogodnych dla odbiorców form i warunków sprzedazy.


Ato w skrócie :



Rynek monopolistyczny dzielimy na: Monopol absolutny – występuje tam, gdzie istnieje Niedostatek konkurencji i Produkcja jest zdominowana przez jedną firmę. Może on przybrać formę monopolu naturalnego – występuje, gdy Podaż jakiegoś produktu lub usługi jest świadomie ograniczona tylko do jednego przedsiębiorstwa, najczęściej w usługach publicznych: Energetyka, Gaz, wodociągi itp. Oligopol – występuje, gdy na rynku działa kilku silnych monopolistów, którzy opanowali Rynek zbytu np. Produkcja samochodów, sprzętu elektronicznego, papierosów. Na rynku tym Jeden z największych producentów i o najmniejszych kosztach wytwarzania może objąć przywództwo cenowe, a inni oligopoliści muszą dopasować swoje ceny do cen ustalonych przez lidera w celu utrzymania swoich udziałów. Konkurencja monopolistyczna – występuje najczęściej na rynkach lokalnych a charakteryzuje się tym, że produkty rynkowe są zróżnicowane i mają bliskie substytuty

Offline

 

#2 2007-10-29 11:01:28

Mari

Administrator

1712117
Zarejestrowany: 2007-10-16
Posty: 87

Re: na 4.11.

EFEKT GIFFENA I VEBLENA


EFEKT GIFFENA dotyczy niektórych dóbr niższego rzędu. W przypadku tych dóbr (zwanych też DOBRAMI GIFFENA) wzrost ceny powoduje wzrost popytu na nie - konsument nie może sobie już pozwolić na zakup żadnego innego dobra, stąd kupuje wyłącznie dobro Giffena.

EFEKT VEBLENA (EFEKT SNOBA) - dotyczy produktów luksusowych. Wzrost ceny tych dóbr powoduje wzrost popytu - są chętniej nabywane przez określoną grupę osób, chcącą się w ten sposób wyróżnić spośród innych.

POPYT (funkcja popytu) to zależność pomiędzy ilością dobra, którą chcą i mogą kupić konsumenci, a ceną tego dobra.

PODAŻ (funkcja podaży) to zależność pomiędzy ceną dobra a jego ilością, jaką producenci chcą sprzedać przy danej cenie.

MONOPOL- występuje wtedy gdy jedna firma dostarcza cala produkcję dóbr i usług w naszym kraju lub na danym obszarze (poczta, gazociągi miejskie). Może przybierać formę związków producentów (kartel, trust, koncern). Związki te dają przewagę ekonomiczną nad konkurentami, poprzez osiąganie wyższych zysków, dzięki korzystnemu kształtowaniu cen sprzedaży. Przesłanką istnienia monopolu może być posiadanie patentu, praw autorskich lub prawo wyłączności na sprzedaż danego produktu na danym rynku


OLIGOPOL

Wyróżniamy dwa rodzaje oligopoli :

Oligopol czysty i Oligopol zróżnicowany.

Oligopol czysty - jest to mała liczba przedsiębiorstw (kilka do kilkunastu), które całkowicie dominują w produkcji określonego wyrobu.

Oligopol ten przedstawia jednorodne produkty (benzynę lub stal itp.). Przedsiębiorstwo nie może wiec ustalić ceny swoich wyrobów na poziomie wyższym od rynkowego. Może to zrobić jedynie wtedy kiedy jest wstanie zróżnicować poziom swoich usług. Jeśli nie jest to możliwe to sposobem osiągnięcia przewagi konkurencyjnej będzie obniżka kosztów produkcji.


Oligopol zróżnicowany - składa się z kilku przedsiębiorstw produkujących częściowo zróżnicowany produkt np.( samochody , aparaty fotograficzne itp.)Produkt może być zróżnicowany np.. pod względem poziomu jakości, szczególnych cech, stylu lub serwisu. Firma jeżeli chce zostać liderem przedstawionych powyżej elementów przyciąga klientów dużym wyborem jednego produktu, którego cena jest odpowiednio wysoka, przez to producent określonego wyrobu osiąga zyski.


popyt spekulacyjny – oczekiwania co do kształtowania się cen w przyszłości



I TO WSZYSTKO NA EKONOMIĘ DZIECIAKI MOJE ;*


Always forgive your enemies, nothing annoys them so much.

Offline

 

#3 2007-10-30 04:54:07

Zelgadis

Administrator

3116475
Skąd: Jaworzno
Zarejestrowany: 2007-10-15
Posty: 93
Punktów :   

Re: na 4.11.

KOCHAM WAS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hihihi

Offline

 

#4 2007-10-30 11:14:59

Mari

Administrator

1712117
Zarejestrowany: 2007-10-16
Posty: 87

Re: na 4.11.

przestańcie offtopować i dziękować


Always forgive your enemies, nothing annoys them so much.

Offline

 

#5 2007-10-30 13:49:46

Sandrens

Coś tam potrafi

Zarejestrowany: 2007-10-24
Posty: 17
Punktów :   

Re: na 4.11.

No właśnie przestńcie dziękować odrobicie w polu

Offline

 

#6 2007-10-31 09:07:25

Zelgadis

Administrator

3116475
Skąd: Jaworzno
Zarejestrowany: 2007-10-15
Posty: 93
Punktów :   

Re: na 4.11.

hehehe myslalem ze odrobimy inaczej hihihi

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.walecznykroliczek.pun.pl www.fcpd.pun.pl www.998straz112.pun.pl www.mojeakwarium.pun.pl www.metin2forums.pun.pl